"Antykoncepcja wywołała u mnie depresję"

Natalie Portman, znana m.in. z roli Padme w "Gwiezdnych Wojnach" zaskoczyła studentów Harwardu.

Reklama

Znana aktorka Natalie Portman, w przemowie dla absolwentów Uniwersytetu Harward, która jest jej alma mater, mówiła o trudnych latach studiowania. Przyznała, że w wieku 19 lat przechodziła bardzo trudny okres. "Właśnie byłam po pierwszej nieszczęśliwej miłości i w połączeniu z pigułkami antykoncepcyjnymi, które wówczas używałam, nabawiłam się ciężkiej depresji." W roku 1999, kiedy Natalie studiowała na Harwardzie psychologię, tabletki hormonalne powodujące depresję były szeroko dostępne na rynku. Obecnie są wycofane.

Wyznanie aktorki nie jest tak bardzo szokujące, jako że dobrze odnotowano wiele przypadków, w których stosowanie doustnej terapii hormonalnej spowodowało poważny ubytek na zdrowiu. Nie tylko na zdrowiu psychicznym, ale i fizycznym. Najczęstszymi objawami jest ryzyko powstawania zakrzepów, zawałów serca, udarów, ale także w niektórych przypadkach może dojść do uszkodzeń w mózgu, utraty wzroku a nawet... śmierć.

Ryzyko występowania takich chorób jest 3-5 razy większa u koniec stosujących tabletki hormonalne.

w 2011 roku organizacja zajmująca się kontrolą żywności i leków,  Food and Drug Administration (FDA) przyznała, że "wszystkie tabletki hormonalne powodują występowanie ryzyka zakrzepów krwi". FDA szczególnie przyjrzała się firmie Bayer i produkowanej przez nią tabletek hormonalnych o niskiej zawartości etynyloestradiolu - syntetycznego estrogenu, tzw. "low-dose" (niskie dawki). Dwa badania brytyjskich uczonych potwierdziły, że pigułki Bayera trzykrotnie zwiększają ryzyko powstawania zakrzepów.

Inne śledztwo wykazało, że z powodu stosowania pigułek low-dose zmarło 23 Kanadyjek. Chodzi o dwa rodzaje pigułek: Yaz i Yasmin. Producent Yaz otrzymał około 7 tys. pozwów w sprawie Yaz i musiał zapłacić ponad miliard dolarów odszkodowania w Stanach Zjednoczonych.

Ustna antykoncepcja przyczynia się do utraty wzroku, zmniejsza także występowanie antyoksydantów i witamin w organizmie. Pomimo tych dobrze znanych faktów w świecie medycyny, wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy z poważnego ryzyka, jakie niesie ze sobą stosowanie antykoncepcji hormonalnej. 

«« | « | 1 | » | »»

Zobacz

  • EM
    08.06.2016 16:12
    Ja sie dziwie ze w Polsce kobiety nie skarżą ginekologów o bezmyślne wypisywanie tabletek antykoncepcyjnych. Powikłania oczywiście że są i to częste. Dwa głośne procesy i każdy ginekolog 2 x sie zastanowił, zanim by zlecił tabletki
Dodaj komentarz
Gość
    Nick (wymagany lub )

    Autopromocja

    Reklama

    Reklama

    Reklama