Wygodnie i bezpiecznie

publikacja 15.10.2015 06:00

Jak korzystać z bankowości elektronicznej 
i mobilnej, radzi Tomasz Koźliński z Departamentu Systemu Płatniczego NBP w rozmowie z Wiesławą Dąbrowską-Macurą. 


Wygodnie i bezpiecznie józef wolny /foto gość

Wiesława Dąbrowska-Macura: Jak wybrać najodpowiedniejsze dla siebie konto internetowe? Na co zwracać uwagę przy wyborze?


Tomasz Koźliński: W większości banków korzystanie z bankowości internetowej i przelewów jest bezpłatne, dlatego wybieramy bank, który stosuje zaawansowane zabezpieczenia, np. tzw. hasło maskowane do logowania i kody jednorazowe z tokena, karty zdrapki lub SMS. Możemy też otworzyć rachunki bankowe z dostępem przez internet w dwóch bankach i po paru miesiącach wybrać ten, który według nas jest łatwiejszy w obsłudze lub umożliwia nam wykonanie więcej różnych operacji.


Konto w komórce, płatności smartfonem – jak to działa, jak uruchomić? 


Bankowość mobilna z każdym rokiem staje się w Polsce coraz popularniejsza. Wszystkie duże banki detaliczne oferują dostęp do rachunków bankowych przez zainstalowanie aplikacji mobilnej. Drugim sposobem jest korzystanie z bankowości internetowej w wersji lekkiej, czyli do bankowości internetowej wchodzimy przez przeglądarkę internetową zainstalowaną na smartfonie lub tablecie. Odpowiednią aplikację mobilną banku ściągamy wyłącznie ze sprawdzonych sklepów z oprogramowaniem producentów systemów operacyjnych na smartfony, czyli z Google Play, App Store lub Windows Phone Store. Podczas pierwszego uruchomienia aplikacji bankowości mobilnej, w zależności od banku, wprowadzamy login i hasło do bankowości internetowej i definiujemy nowe hasło wyłącznie do bankowości mobilnej. Inny sposób aktywacji polega na zalogowaniu się do bankowości internetowej i zdefiniowaniu nowego hasła do bankowości mobilnej. Dodatkowo będziemy musieli też wpisać jednorazowy kod wygenerowany w bankowości internetowej lub zeskanować ten kod w postaci znaku QR. Wiele banków wymaga ponadto potwierdzenia w bankowości internetowej przez wpisanie jednorazowego kodu SMS przesłanego na telefon. Od tego momentu możemy korzystać z bankowości mobilnej. Do aplikacji bankowej za każdym razem logujemy się, w zależności od banku, podając login i hasło do bankowości internetowej lub login i nowe hasło pasujące wyłącznie do bankowości mobilnej. W aplikacjach bankowych na smartfony mamy obecnie wszystkie podstawowe informacje i operacje. Możemy sprawdzić saldo, historię transakcji, założyć lub zerwać lokatę terminową, wykonać przelew zdefiniowany wcześniej lub jednorazowy, sprawdzić transakcje wykonane kartami płatniczymi. Możemy również wyszukać najbliższy oddział lub bankomat.


A płatności mobilne?


W telefonie możemy również uruchomić system płatności mobilnych BLIK, którym możemy płacić w ponad 100 tys. terminali w sklepach, w kilkudziesięciu tysiącach sklepach internetowych i wypłacać gotówkę z bankomatów.


Jakich zasad przestrzegać, żeby korzystanie z bankowości mobilnej było bezpieczne?


Jeśli chcemy bezpiecznie korzystać z bankowości mobilnej, musimy jak najwięcej o niej poczytać na stronach WWW różnych banków i dbać o aktualizację systemu operacyjnego, bankowej aplikacji mobilnej i programu antywirusowego na smartfonie. Bardzo ostrożnie korzystajmy z publicznych sieci Wi-Fi, wyłącznie szyfrowanych. Bank nigdy nie wymaga od klientów instalowania dodatkowego oprogramowania do korzystania z bankowości internetowej lub mobilnej. Jeśli taka prośba się pojawi, należy skontaktować się z bankiem. Nigdy nie instalujmy niebezpiecznych i mało znanych aplikacji oraz gier od nieznanych lub mało znanych firm. Nie instalujmy dodatkowych zabezpieczeń w postaci tzw. certyfikatów e-security. W aplikacjach tych może być ukryty wirus lub oprogramowanie wykradające loginy i hasła albo przechwytujące SMS-y z kodami jednorazowymi.


Co trzeba zrobić, kiedy stracimy kartę płatniczą (zgubimy albo zostanie nam skradziona)?


Jeśli zgubimy kartę płatniczą lub zostanie ona nam skradziona, musimy jak najszybciej zgłosić ten fakt do banku. Najwygodniej jest to zrobić, dzwoniąc pod ogólnopolski numer telefonu 828-828-828, wspólny dla wszystkich banków. Po wypowiedzeniu nazwy banku jesteśmy automatycznie przekierowywani do centrum telefonicznego banku, którego nazwę wymieniliśmy. Kartę zastrzec możemy również, bezpośrednio dzwoniąc do swojego banku, logując się do bankowości internetowej lub zgłaszając sprawę w oddziale banku. Następnie powinniśmy złożyć wniosek o nową kartę płatniczą, ponieważ będziemy jej potrzebować do płatności w sklepach i wypłaty gotówki w bankomatach. Więcej o ekonomii na stronie www.nbp.pl. 
Zainteresowała cię treść artykułu? Podziel się z najbliższymi! Zaproś ich do odwiedzenia strony www.gosc.pl/Twoje bezpieczne finanse, gdzie zamieszczamy kolejne odcinki cyklu „Twoje bezpieczne finanse”. Weź udział w ankiecie internetowej dotyczącej tego cyklu – możesz wylosować jedną z 5 atrakcyjnych nagród.

TAGI: