Apka szybkiego reagowania

Jan Hlebowicz

publikacja 20.02.2016 06:00

Eliza Kugler, mama nieuleczalnie chorej Alicji, postanowiła działać. Robi to dla córki, dla siebie, opiekunów i tysięcy rodziców, którzy codziennie walczą o życie swoich dzieci.

Alicja ma 15 lat. Dziewczynka cierpi na czterokończynowe porażenie mózgowe i lekooporną padaczkę Paula Rettinger Alicja ma 15 lat. Dziewczynka cierpi na czterokończynowe porażenie mózgowe i lekooporną padaczkę

Piętnaście lat temu dowiedziała się, że jej córka Ala jest śmiertelnie chora. Lekarze zdiagnozowali u dziewczynki czterokończynowe porażenie mózgowe i lekooporną padaczkę. Alicja nie rusza się samodzielnie, a porozumiewa się jedynie za pomocą ruchu oczu. Wymaga całodobowej opieki.

Od 7 lat mamę Ali wspierają pielęgniarki, rehabilitanci, lekarze, psycholog – wszyscy z Pomorskiego Hospicjum dla Dzieci. – Aby pomoc była szybka, łatwa i skuteczna, musimy być w stałym kontakcie. Dlatego każdego dnia kilkanaście razy rozmawiamy przez telefon i wysyłamy setki esemesów. Któregoś razu pomyślałam, że byłoby dużo łatwiej, gdyby istniało takie narzędzie, w którym znalazłyby się niezbędne informacje o stanie Ali dostępne dla wszystkich w tym samym czasie – opowiada pani Eliza. Swój pomysł postanowiła wcielić w życie. I tak powstała aplikacja mobilna „hospiCare”.

Pani Eliza miała 23 lata i była u progu sportowej kariery, kiedy usłyszała trudną do zaakceptowania wiadomość o nieuleczalnej chorobie córki. W ciągu kilku dni musiała nauczyć się rzeczy, o których wcześniej nie miała pojęcia. Pielęgnacja, organizacja leków, pampersów, żywienia pozajelitowego i dojelitowego, rehabilitacja i codzienne porządki, by dom utrzymać w jak najbardziej sterylnych warunkach. Nie ma chwili wytchnienia. Noce też nie należą do tych, gdy człowiek kładzie się wieczorem i wstaje rano. Pani Eliza kilkakrotnie wstaje z łóżka, choćby po to, by wyłączyć alarm w pompie żywieniowej. Są takie dni, że chce jej się płakać, a czasem ze zmęczenia po kolejnej nieprzespanej nocy – wymiotować.

Pani Eliza, by zapewnić córce godną opiekę, musi pracować. Prowadzi firmę, bo tylko taki rodzaj działalności daje jej swobodę i możliwość jednoczesnego zajmowania się córką. Gdy ona załatwia sprawy zawodowe, przy łóżku Ali zastępują ją rodzice, przyjaciele i nianie. Pracownicy Pomorskiego Hospicjum dla Dzieci są dla Ali i pani Elizy 24 godziny na dobę.

– W każdej chwili mogę zadzwonić i poprosić o radę, pomoc bądź przyjazd do domu. To bardzo ważne, by dziecko miało zapewnioną opiekę w miejscu, które zna. Wśród bliskich, swoich zabawek, znajomych zapachów. Szczęście Ali, jej komfort, a przede wszystkim uśmiech na twarzy są najważniejsze – podkreśla.

– Kiedy załatwiam sprawy w urzędzie albo robię zakupy, ciągle mam przy sobie telefon. Sprawdzam wiadomości, rozmawiam z pielęgniarką, przekazuję informację lekarzowi, a potem dzwonię do opiekunki. Po kilku minutach opiekunka dzwoni do mnie, wybieram więc numer lekarza... Organizacja czasu, koordynacja różnych czynności, wymiana informacji w takim kształcie jest bardzo trudna – wyjaśnia pani Eliza.

Dlatego razem ze swoją przyjaciółką Paulą Rettinger z Fundacji „Polaku Pomagaj” postanowiła stworzyć „hospiCare”. Ta aplikacja mobilna ma zbierać informacje o stanie pacjenta domowego hospicjum i umożliwiać szybką komunikację między zajmującymi się nim osobami. Ważne jest to, że dane w formie notatki czy fotografii docierałyby w tym samym momencie do wszystkich opiekunów. – W aplikacji znajdą się ostatnie wyniki badań, dawkowanie leków, opis sytuacji kryzysowych i codziennego postępowania z chorym. Lekarz posiadający wgląd w bieżące informacje o swoich pacjentach będzie mógł natychmiast doradzić, gdy zacznie się dziać coś niepokojącego, odpowie na pytanie, czy potrzebna jest natychmiastowa pomoc, czy dana sytuacja w rzeczywistości nie zagraża życiu chorego – tłumaczy P. Rettinger.

– Aplikacja będzie także dużym ułatwieniem dla rodziców mających nieograniczony dostęp do aktualnych wiadomości o swoim dziecku. Tabelki z wynikami badań i terapii zgromadzone w setkach segregatorów znajdą się w jednym urządzeniu. Aplikacja ma również zawierać funkcję natychmiastowego wzywania pomocy. – Wiem z doświadczenia, że kiedy stan zdrowia dziecka nagle się pogarsza, opiekun w stresie nie potrafi odnaleźć w telefonie odpowiedniego numeru. W takich chwilach emocje po prostu biorą górę. W aplikacji jeden przycisk pozwoli wezwać lekarza dyżurującego – wyjaśnia pani Eliza.

Aplikacja jest już zaprojektowana. Teraz jej twórczynie ubiegają się o dotację w ramach programu „Starter Rocket”, organizowanego przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości. – Mamy nadzieję, że już za kilka miesięcy będziemy mogli poddać „hospiCare” pierwszym testom. Chcemy, by aplikacja była darmowa i by mogły korzystać z niej domowe hospicja w całej Polsce – mówią E. Kugler i P. Rettinger. – Nie ukrywamy, że bardzo potrzebujemy wsparcia. Gdyby znalazł się inwestor, aplikacja szybciej zaczęłaby działać i... pomagać.

Pomóż stworzyć aplikację

Jeśli chcesz pomóc w rozwoju i promowaniu „hospiCare”, na kontakt czekają Eliza Kugler (kom. 693 922 033, eliza@hospicare.pl) i Paula Rettinger (kom. 512 969 656, paula@hospicare.pl). Więcej informacji o projekcie na stronie: hospicare.pl.