Szminka dobra na kryzys

Tomasz Rożek

GN 51-52/2011 |

publikacja 22.12.2011 00:15

Kryzys może być dobrą okazją do zrobienia fortuny – mówią ekonomiczne autorytety. Niby kto ma zarabiać na kryzysie? Producenci szminek i krawatów.

Efekt krawata bjohnson / CC 2.0 Efekt krawata
Co to takiego?

Najpierw anegdota. Amerykański ekonomista George Taylor podobno zauważył w czasie Wielkiego Kryzysu (lata 20. i 30. XX wieku), że gdy społeczeństwo biednieje, kobiety noszą dłuższe spódnice, za to gdy gospodarka przyspiesza, a ludzie mają więcej pieniędzy, kobiety chętniej pokazują nogi. Obserwacje Taylora dotyczyły nie całego społeczeństwa, tylko grupy średnio zamożnych i zamożnych obywatelek USA. Ekonomista tłumaczył ten fenomen tym, że w czasie prosperity naturalna chęć człowieka nabywania dóbr luksusowych zaspokajana jest kupowaniem drogich zbytków. Gdy biedniejemy, na drogie luksusy nas nie stać, więc… kupujemy rzeczy luksusowe, ale tańsze. Na przykład porządną (dłuższą) spódnicę zamiast kompletu biżuterii.

Nie znam się na modzie damskiej, więc nie wiem, czy dobra spódnica to długa spódnica. Być może tak właśnie było w czasach Taylora.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.