Każda rzeźba to przygoda

Miłosz Kluba

GN 18/2014 |

publikacja 30.04.2014 08:54

Słuchają muzyki, czytają legendy, rozmawiają, potem rzeźbią. W samym środku nowohuckiego kombinatu metalurgicznego.

 Gliniana wersja pomnika Kazimierza Górskiego wraz z otaczającym ją rusztowaniem zajmuje obecnie większość przestrzeni w pracowni Agnieszki  i Marka Maślańców Henryk Przondziono /GN Gliniana wersja pomnika Kazimierza Górskiego wraz z otaczającym ją rusztowaniem zajmuje obecnie większość przestrzeni w pracowni Agnieszki i Marka Maślańców

Umówiliśmy się w pracowni rzeźbiarskiej. Pretekst był prosty – niebawem właśnie tutaj powstanie pomnik Kazimierza Górskiego, który potem trafi przed warszawski Stadion Narodowy. Żeby jednak dostać się do pracowni, najpierw muszę zameldować się na bramie kombinatu metalurgicznego w Krakowie (dziś: ArcelorMittal Poland SA Oddział w Krakowie, wcześniej: Huta im. Tadeusza Sendzimira, jeszcze wcześniej: Huta im. Lenina). Przepustka dla gościa z wpisaną zawartością bagażnika, szlaban do góry, jeszcze tylko kilka minut jazdy samochodem i jesteśmy na miejscu. Rzeźby Marka i Agnieszki Maślańców powstają w samym środku przemysłowego zakładu.

Niepołomickie legendy

Małżeństwo rzeźbiarzy – Agnieszka Świerzowicz-Maślaniec i Marek Maślaniec. Ona z Rzeszowa, on z Woli Batorskiej (niewielkiej wsi obok podkrakowskich Niepołomic). Oboje ukończyli Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. „Publiczną działalność” zaczęli właśnie w Niepołomicach. – Pomyślałem, że warto byłoby w jakiś sposób uhonorować króla Kazimierza Wielkiego, związanego z czasem świetności tego miasta – wspomina Marek Maślaniec. Ze swoim pomysłem zgłosił się do ówczesnego burmistrza Stanisława Kracika. – Powiedział, żebym przygotował projekt i wtedy pomyślimy – opowiada Marek. Zaczął wczytywać się w historię, poznawać legendy. Spodobała mu się ta o Trzosie Kazimierczyku. Opowiada ona o tym, jak to król Kazimierz, wędrując po okolicy przebrany za żebraka, miał zostać ojcem chrzestnym syna jednego z ubogich mieszkańców Niepołomic. Opowiadająca tę historię rzeźba przedstawia króla, który wyciąga rękę do małego chłopca (to autoportret twórcy, wzorowany na zdjęciach Marka z dzieciństwa).

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.