Rewolucja pod tablicą
W nowej wizji edukacji niepełnosprawne dzieci i młodzież mogą liczyć na większe wsparcie. Alina Świeży-Sobel/ GN

Rewolucja pod tablicą

Komentarzy: 2

Alina Świeży-Sobel; GN 25/2011 Bielsko-Biała

publikacja 18.08.2011 06:00

Po wakacjach w naszych szkołach zaczną obowiązywać nowe przepisy wprowadzające edukację włączającą. To oznacza wspólną edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami z ich zdrowymi rówieśnikami w lokalnych placówkach oświatowych, najbliżej jak to możliwe ich miejsca zamieszkania. Szkoły i przedszkola zobowiązane zostały, by zapewnić im konieczne wsparcie.

Warto spróbować

Dr Mateusz Warchał, adiunkt AT-H, Bielsko-Biała

– By ułatwić realizację nowych zasad pomocy psychologiczno-pedagogicznej, AT-H będzie od przyszłego roku kierować do nauczycieli ofertę kursów nauczycielskich, dostosowaną do potrzeb naszego lokalnego środowiska. W ramach naszych studiów pedagogicznych kształcimy przyszłych nauczycieli i staramy się ich przygotować, tak by znaleźli zatrudnienie w swojej najbliższej okolicy. Najczęściej są to studia o specjalności przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Jadwiga Klimonda, stowarzyszenie „Dzieci Serc”, Radziechowy

– Obserwujemy, że imprezy integracyjne, które od lat organizujemy z myślą o dzieciach niepełnosprawnych, pomogły wielu osobom zrozumieć, że mają takie same pragnienia i potrzeby jak wszyscy. Coraz więcej osób zaakceptowało, że obecność niepełnosprawnych wśród nas jest czymś naturalnym i oczywistym, choć wymaga większej uwagi i wrażliwości. Przybywa ludzi, którzy są bardziej wrażliwi. Wiele jest jeszcze do zrobienia, ale widać poprawę.

Małgorzata Martyniak, mama dziecka niepełnosprawnego, Czechowice-Dziedzice

– Jestem pełna nadziei. Same przepisy wyglądają obiecująco. Czy uda się je zrealizować, pokaże przyszłość. Chciałabym oczywiście, by tak było. Będzie potrzebne odpowiednie przygotowanie pedagogów i pieniądze. Dużo też zależy od ludzi, nie tylko od kwalifikacji nauczycieli, obecności specjalistów, ale też od nastawienia wszystkich osób związanych z edukacją. Jeżeli obecność ucznia ze specjalnymi potrzebami nie będzie postrzegana jako kłopot i problem – to się uda.

Pierwsza strona Poprzednia strona strona 3 z 3 Następna strona Ostatnia strona
oceń artykuł Pobieranie..