W Sejmie ma się odbyć pierwsze czytanie obywatelskiego projektu zmian w ustawie o edukacji.
Krytykowane przez Kościół przepisy regulujące nauczanie religii w szkołach były w piątek tematem konferencji naukowej "Religia i etyka w edukacji publicznej" w Warszawie. Według MEN istnieje potrzeba przeanalizowania, "co się dzieje wokół nauczania religii".
Jak reagować, gdy dziecko nie chce chodzić na religię w szkole?
Czy religia w szkole sprawdza się jako sposób chrześcijańskiego nauczania, wychowania i wtajemniczenia?
Warszawska radna przesłała do dyrektorów szkół ankietę, w której zwraca się o uwzględnienie rekomendacji umieszczania lekcji religii jedynie na początku lub końcu dnia zajęć lekcyjnych.
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski przypomniała w opublikowanym dziś oświadczeniu, że przygotowanie do przyjęcia sakramentów Pierwszej Komunii św., pokuty i pojednania oraz bierzmowania odbywa się tylko podczas systematycznej katechezy parafialnej oraz w trakcie lekcji religii w szkole.
Sejm zajmie się dzisiaj projektem zmiany ustawy o systemie oświaty zgłoszonym w ramach inicjatywy „Świecka szkoła”. Przewiduje on likwidację finansowania religii ze środków publicznych. Poważne zastrzeżenia prawne budzi zarówno merytoryczna zawartość projektu, jak i przebieg procesu zbierania podpisów.
Obecność symboli religijnych, podstawy finansowania lekcji religii oraz praw rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnym światopoglądem były tematem popołudniowej części konferencji „Religia i etyka w edukacji publicznej”.
Dyskutujemy namiętnie kwestię tzw. świeckiego państwa oraz świeckiej szkoły. Można mieć wrażenie, że kwestia, czy w szkole powinien być krzyż, czy też nie – skutecznie spędza sen z powiek wielu „światłym”.
Dyrektor Wydziału Katechetycznego Archidiecezji Katowickiej, członek Europejskiego Forum Nauczania Religii ks. Roman Buchta podsumowuje miniony rok katechetyczny.