Popatrz w dal

W czasach wszechobecnych ekranów i długiej, wytężonej pracy nasz wzrok szybciej się męczy. Jak dbać o oczy, aby nie narażać ich na niepotrzebny wysiłek?

Warunki pracy i nauki oraz wydłużający się czas korzystania z urządzeń ekranowych ma bezpośrednie przełożenie na stan naszego wzroku. Długie godziny spędzane przed komputerem czy telefonem komórkowym w zamkniętych (często klimatyzowanych) pomieszczeniach oraz sztuczne światło to czynniki najbardziej negatywnie wpływające na funkcjonowanie oczu.

Miejsce pracy

Niezależnie od wieku osoby pracujące przed ekranem powinny zapewnić sobie przede wszystkim dobre oświetlenie. Lampka biurkowa i światło ogólne (sufitowe) lub naturalne, dobrze doświetlające miejsce pracy to podstawa. W połączeniu z odpowiednim natężeniem światła ekranu sprawia, że oko nie męczy się nadmiernie. Najbardziej niekorzystnie na wzrok wpływa zbyt duży kontrast między jasno świecącym ekranem urządzenia (telefonu, komputera czy telewizora) a otoczeniem. A im więcej czasu w ten sposób spędzamy, tym szybciej wzrok się męczy. – Podczas pracy przed ekranem oko przyzwyczaja się do patrzenia z bliskiej odległości, czyli do oglądania elementów znajdujących się bliżej. W dłuższej perspektywie powoduje to pogorszenie zdolności akomodacji. Wraz z wiekiem i wydłużaniem czasu spędzanego przed ekranem zdolność akomodacji stopniowo zanika. Dlatego mniej więcej po 40. roku życia gorzej widzimy, patrząc na przedmioty z bliska, które automatycznie oddalamy od oczu. W uproszczeniu można powiedzieć, że oko traci zdolność do patrzenia blisko – wyjaśnia dr nauk medycznych Agata Zakrzewska.

Co można zrobić, aby w trakcie kilkugodzinnej pracy dać wytchnienie oczom? Wystarczy co kilkadziesiąt minut oderwać wzrok od ekranu i przez chwilę popatrzeć w dal. Najlepiej za okno. Oko wtedy zmienia perspektywę patrzenia i może się nieco „zrelaksować”.

Niedobrze na wzrok wpływa również suche powietrze w zamkniętych lub klimatyzowanych pomieszczeniach. W trakcie wytężonej pracy w takich warunkach oko staje się suche i zaczyna gorzej funkcjonować. – Syndrom suchego oka jest szczególnie uciążliwy dla osób pracujących przed komputerem lub wykonujących precyzyjną, długotrwałą pracę – zauważa dr Agata Zakrzewska. – Aby uniknąć takiego dyskomfortu i dolegliwości z nim związanych, warto regularnie stosować krople nawilżające do oczu (tzw. sztuczne łzy). To bardzo ważne, bo długotrwałe przesuszenie oczu może prowadzić do wielu kłopotliwych schorzeń. Takie krople należy stosować regularnie, a przy zakupie zwrócić uwagę na to, aby nie zawierały konserwantów – dodaje dr Zakrzewska. Dbanie o wzrok to też systematyczne kontrolowanie oczu i wczesne wykrywanie wad.

Profilaktyka

Każdy dyskomfort, pieczenie oczu, zaburzenia widzenia czy bóle głowy mogą być sygnałem, że z naszym wzrokiem dzieje się coś niedobrego. U dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych objawia się to często niechęcią do rysowania, patrzeniem na kartkę lub książeczkę pod nienaturalnym kątem, skarżeniem się na nieostre widzenie czy częstym przecieraniem oczu. Zdarza się też, że dzieci z wadami wzroku w szkole czy przedszkolu mają problemy z koncentracją i szybko zniechęcają się przy wykonywaniu czynności takich jak pisanie, przepisywanie czy rysowanie. Dlatego warto przed rozpoczęciem nauki w szkole pójść z dzieckiem do okulisty. W trakcie nauki wizyty kontrolne powinny odbywać się minimum co dwa lata.

A co z dorosłymi? – Jeśli osoba dorosła, między 20. a 40. rokiem życia, nie choruje np. na cukrzycę, nadciśnienie tętnicze czy choroby tarczycy i nie ma problemów ze wzrokiem, wystarczy wizyta u okulisty co 2–3 lata – radzi dr Zakrzewska. – Zdarza się, że rozpoczęcie pracy czy nauki przed komputerem lub innymi urządzeniami angażującymi mocniej niż zwykle wzrok powoduje różne dolegliwości oczu, które wcześniej nie występowały. Dzieje się tak dlatego, że oczy narażone na większy wysiłek mogą nie radzić sobie z wadami wzroku, które w wyniku wzmożonej pracy się ujawniają. Nie należy tego bagatelizować. Powinniśmy pamiętać, że niezależnie od wieku musimy dbać o komfort ostrego widzenia – dodaje.

Kondycja i sprawne działanie oczu zależy też od tego, jak się odżywiamy. I chociaż na rynku jest wiele suplementów diety, warto, zanim zaczniemy je stosować, zastanowić się nad zmianą i urozmaiceniem codziennego menu. Dla dobrej kondycji oczu ważne jest dostarczanie witamin A, C i E. Występują one np. w marchwi, warzywach liściastych, pomidorach, warzywach kapustnych, papryce, czarnych jagodach, porzeczkach, cytrusach oraz w olejach roślinnych, w pestkach słonecznika, dyni, sezamu i orzechach. Ważnym składnikiem są też minerały – cynk, miedź, mangan, selen – występujące w rybach, owocach morza, jajach, ziarnach zbóż, orzechach, awokado, warzywach strączkowych, czosnku i cebuli. Istotne jest również dostarczanie: antocyjanów – zawierają je borówki, czarne jagody, wiśnie, żurawina, aronia, owoce czarnego bzu; lutein – występują w jarmużu, szpinaku, natce pietruszki, sałacie, żółtych warzywach; zeaksantyny, którą znajdziemy w zielonych i pomarańczowych warzywach, nektarynkach, jeżynach, agreście i awokado. •

«« | « | 1 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg