Tornister a zdrowie ucznia

Waga nie przekraczająca 10 do 15 proc. masy ciała ucznia, rozłożony symetrycznie ciężar i równe szelki to niektóre z zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego, dotyczące właściwego wyboru tornistra, wydane w związku z rozpoczynającym się wkrótce rokiem szkolnym.

Według międzynarodowych badań nad zachowaniami zdrowotnymi dzieci i młodzieży - HBSC-Health Behaviour in School-aged Children. WHO Collaborative Study 2010 - 35,5 proc z nich utrzymuje aktywność fizyczną na zalecanym poziomie. 4 godziny i więcej spędza codziennie w domu 25,9 proc badanych uczniów przy odrabianiu lekcji, a 44,4 proc przy oglądaniu telewizji w dni wolne od szkoły.

Główny Inspektor Sanitarny, opierając się na wynikach tych badań zaleca, jak wybrać odpowiedni plecak szkolny oraz wskazuje jak go zapakować. Prawidłowo bowiem dobrany tornister zapobiega dysfunkcjom układu ruchu

Tornister nie powinien ważyć więcej niż 10 do 15 proc. masy ciała ucznia. Cięższe rzeczy należy umieszczać na dnie, a wyżej lżejsze. Ścianka przylegająca do pleców powinna być usztywniona. Właściwy tornister posiada równe, szerokie szelki, których długość umożliwia swobodne wkładanie i zdejmowanie, zapewniając przy tym jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców. Zaleca się również dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej. Plecak należy nosić na obu ramionach.

By uniknąć noszenia przez dzieci zbędnych rzeczy, zawartość tornistrów powinni kontrolować rodzice. Główny Inspektor Sanitarny zaleca także podjęcie przez nich współpracy ze szkołą w celu zorganizowania miejsc, w których uczniowie mogliby zostawić część podręczników i przyborów szkolnych.

Na wagę szkolnej torby wpływa nie tylko obciążenie dodatkowymi słownikami, książkami, pamiętnikami czy zabawkami, ale też rodzaj materiału, z jakiego został wykonany plecak. Waga pustego tornistra waha się od 0,5 kg do 2 kg.

Zbyt ciężki tornister może przyczynić się do bólów pleców, zmniejszenia pojemności płuc, nieprawidłowej statyki ciała i w efekcie prowadzić do skrzywienia kręgosłupa. Dlatego też ważne jest również zapewnienie dzieciom aktywności fizycznej i wyrabianie właściwych nawyków ruchowych, czyli zachowania symetrii ciała przy wykonywaniu czynności ruchowych oraz statycznych jak na przykład oglądanie telewizji czy odrabianie lekcji.

«« | « | 1 | » | »»

Reklama

Reklama

Reklama